L'ESGRIMA A L'ESCOLA

La vesprada del 10 de Novembre, ha vingut Laura Ruiz a donar-nos una xicoteta sessió d’iniciació a l’esgrima.

 

Mai havia practicat aquest esport, però sempre que el veia per la televisió o en alguna sèrie em donava molta curiositat, per això en va fer il·lusió la visita de Laura d’aquesta forma anava a poder conèixer-lo i practicar-lo una miqueta.

Durant aquesta sessió he pogut observar que la esgrima ens ha permès gaudir de forma individual però sobretot de manera col·lectiva, que es tracta d’un esport de lluita i oposició perfecte per a practicar en el temps que estem vivint ara de la COVID-19 ja que no hi ha contacte entre els jugadors y van protegits en tot moment.

Em pareix un esport que ensenya en valors i aplica una dinàmica de lluita a traves dels diferents jocs que podem crear, estableix una metodologia basada en el contacte corporal a banda de la gran varietat d’objectius i continguts que es pot treballar.

 

Segons el Decret 108/2014, observem que l’esgrima pot practicar-se en els diferents blocs: 

 Bloc 1: Coneixement corporal i autonomia.

 Bloc 2: Habilitats motrius, coordinació i equilibri. 

 Bloc 4: Activitat física i salut.

 Bloc 5: Jocs i activitats esportives.

 

En la meua opinió l’esgrima pot treballar-se  de diverses formes inclús de forma interdisciplinar però la que s’utilitza a l’escola es la més bàsica i lúdica, enfocada a diferents dramatitzacions amb les espases. Aquesta activitat favorix les interaccions entre els companys i proporciona un entorn educatiu ple d’experiències i sempre controlant la agressivitat o l’enfrontament. Crec que es pot desenvolupar en tots els cursos, ja que proporciona un context còmode per a la creació de diversos jocs, a més aquest joc ajuda a que l’alumnat sàpiga adaptar la seua motricitat als diferents moviments que es treballen segons l’edat que tinguen. Aquest joc ajuda  a que valoren i controlen els seus impulsos en les diferents situacions que es creen. D’altra banda la creació del material, com les espases contribueix també al desenvolupament creatiu del alumnat. 

En resum, depenent de l’edat dels xiquets tractaríem uns continguts o altres i realitzaríem jocs adaptats, amb el material corresponent segons el moment evolutiu en que es troben.

 

Per a continuar, els materials que empraríem poden ser diversos ja que depenent de l’activitat que realitzem gastarem uns o altres. En la sessió que vàrem dur a terme, gastarem pilotes de diferents mesures i mocadors, a més l’espasa que vàrem gastar era  feta a mà, no es necessari gastar diners per a tindre el material que necessitem, sempre hi ha alternatives i tenim recursos suficients per a crear-los.

La mestra podrà donar una explicació de com fabricar les espases, un paper informatiu on es detalle allò que hem de fer o be posar-los un vídeo explicatiu.

 

https://youtu.be/_a4EmkYhCwE

 

 

Per últim, vaig a explicar tres possibles jocs per a treballar l’esgrima a 4 de primària.

 

Per a iniciar la sessió, com sempre recordarem la salutació amb la espasa que tenim que fer a esgrima, posteriorment iniciarem el joc fent de malabaristes, de forma individual cada alumne amb la seua espasa i un globus anirà desplaçant-se pel gimnàs sense que aquest toque terra ajudant-se de l’espasa.

 

Posteriorment, delimitarem el camp i per parelles jugaran 2 contra 2 cada parella tindrà un globus i dues espases, l’objectiu es aconseguir colpejar el globus del contrari i que isca fora de la pista mentre mantenim el nostre globus en l’aire sense que caiga.

 

Per a finalitzar, es faran grups de 4 a 6 alumnes, es col·locaran en un cercle y es llançarà un globus que no deixaran que toque terra colpejant-lo amb les espases.

Quan la sessió finalitze s’arreplegaran els materials i comentarem amb els alumnes els aprenentatges i l’activitat.

















Comentarios

  1. Hola Sara,
    Seguro que la visita de Laura Ruiz ha sido muy enriquecedora para todos vosotros.
    Por otro lado, es interesante que plantees esta reflexión como futura docente y propongas juegos que se pueden hacer a partir de la esgrima. Los tres juegos me parecen apropiados para la edad, además, son divertidos para que el alumnado pueda disfrutar a la vez que está practicando una actividad física.
    Por último, destacar que como futura docente me ha gustado que consideres que después de utilizar el material hay que guardarlo.
    ¡Mi puntuación es de un 9!

    ResponderEliminar
  2. Hola Sara !
    Qué guay haber podido practicar este deporte. Creo que es más difícil de lo que parece a simple vista, no crees? Está claro que dependiendo del curso y la edad a la que vaya destinada la sesión, tendrá un tipo de modificación u otra. Todo es relativo.
    Me ha gustado mucho cómo has organizado la información, has realizado una entrada clara y muy atractiva a la vez. Dan ganas de seguir leyendo y ver el vídeo que has adjuntado para facilitar su comprensión. Genial, enhorabuena.
    Mi puntuación es de un 9'5.

    ResponderEliminar
  3. Hola Sara,
    Por lo que leo, seguro que la clase fue bastante interesante y llamativa. Además, poder disfrutar de practicar un deporte que no es tan convencional, debido a que en los colegios no se suele practicar, es fascinante, porque a la vez que te diviertes, aprendes. Por otro lado, estoy de acuerdo con lo que dices de que es apropiado trabajarlo en los tiempos que corren, ya que se mantiene distancia entre los jugadores y jugadoras y, por supuesto, van con toda la protección necesaria y conveniente!
    Por último, decirte que los juegos que has propuesto me parecen atractivos para practicar con los alumnos, puesto que no solo es didáctico, sino que, a su vez, pueden disfrutar de él, además de dar juego a añadir variantes u otros juegos a partir de éstos.
    Buen trabajo! mi puntuación es un 9.

    ResponderEliminar
  4. Hola Sara, esta sesión me hubiese gustado vivenciarla en mi clase también. Estoy seguro que la visita fue muy entretenida y enriquecedora. Estoy de acuerdo cuando comentas que es un deporte muy aplicable a las sesiones de hoy en día debido a la situación en la que nos encontramos y, además, me parecen acertadas las actividades propuestas y muy interesantes. ¡Mi nota es un 9!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Entradas populares de este blog

BIJBOL COM ESPORT ALTERNATIU

La pilota: un esport del poble.